Våra riktlinjer vid sjukdom

Underrätta personal för att förebygga sjukdomar Det är av största vikt att informera avdelningen om barnet har någon åkomma som kan ha varit/är smittsam för andra barn. Vi informerar övergripande om vilka sjukdomar som går i förebyggande syfte.

Magsjuka
När barnen får magsjuka kan de bli så slut så att de inte orkar äta, dricka. Man kan ge dem något med socker i så att de får upp orken och kanske orkar äta lite till. Magsjuka smittar efter att barnet kräkts.
Man skall vara hemma minst två dygn efter sista kräkningen eller om de haft vattentunn diarré för att förhindra smittspridning och för att barnet skall orka. Vid magsjuka ska syskon stannar hemma PGA. smittorisk. Vid epidemi skall syskon vara hemma.

Feber
Feber är mer ansträngande för en liten barnkropp än för en vuxen.
Ert barnen ska ha två feberfria dagar utan febernedsättande medel i kroppen innan man får återkomma till förskolan.

Ögoninflammation

Kan likställas med snuva i ögonen och är inte farligare eller smittsammare än snuva är. Om barnet har en akut inflammation och ögonen är kraftigt variga och kladdiga samt behöver torkas ur regelbundet ska barnet vara hemma.

Hosta

Hosta kan barn ha länge. Bästa medicinen är att se till att barnen dricker mycket, det gör slemmet lösare och lättare att hosta upp. Det är framförallt i början som hostan smittar. Om de behöver mediciner är det bättre med slemlösande och luftrörsvidgande mediciner än de som är hostdämpande. De dämpande medicinerna gör att slemmet inte kommer upp ur luftvägarna. Tänk på att långdragen hosta kan vara tecken på astma och att en läkare bör undersöka barnet. Barn som hostar mycket på natten kan vara trött dagtid och inte orka med dagen på förskolan. Då ska barnet ska stanna hemma.

Streptokocker – halsfluss

Många är bärare av streptokocker utan att vara sjuka. Det är väldigt ovanligt med halsfluss hos barn. I ovanliga fall kan det förekomma epidemier av halsfluss och det behövs kartläggning och provtagning från distriktssköterska. Barn med streptokockinfektion , tex halsfluss ska vara hemma minst tre dygn i samband med antibiotika behandling.

Svinkoppor

Svinkoppor är smittsamma så länge det finns sår som inte läkts. Var noga med hygienen, speciellt handhygienen. Se till att ha en egen handduk. Undvik att röra såren, det för lätt smittan vidare. Barnet ska vara hemma tills såren läkt.

Höstblåsor

Smittsamheten är hög och spridning är svår att förebygga. Barnet ska vara hemma vid feber, dåligt allmäntillstånd och/eller svårigheter att äta.

Löss

Barnet kan gå till förskolan direkt efter behandling . Det är bra att informera andra föräldrar och personal om att löss förekommer på förskolan så att alla kan undersöka sina barn och att de som har levande löss får behandling.

Vattkoppor

Barnet skall vara hemma tills det är feberfritt i minst två dygn och allmäntillståndet återställt.

Springmask

Smittsamheten är stor vid bristande hygien. Behandlas med läkemedel. Viktigt med handhygien, kortklippta naglar samt rena underkläder varje dag. Barnet ska vara hemma tills behandling påbörjats.

Antibiotika behandling

Om barnet behandlas med antibiotika är det oftast lämpligt att barnet återgår till förskolan när det orkar och antibiotikakuren pågått minst tre dagar.

OBS! Personalen på förskolan har ingen skyldighet

att ge barnet läkemedel.

För mer information se: