Inne miljö
När man kommer in till Förskolan Gläntan möts man av en spännande atmosfär som inbjuder till nyfikenhet och att fortsätta in i Förskolan. Miljön är välkomnande, en känsla av lust och delaktighet möts vi av.
Miljö är utformad så barnen finner spänning, utmaning, ro och eftertanke.
Miljön är en viktig del i vårt utvecklingsarbete .Tillsammans skapar vi en plats för utveckling, lärande och forskning som bygger på de barn och pedagoger som lever där. Miljön hos oss är i ständig utveckling och process och är genomtänkt in i minsta detalj
Med ljussättning, transparenta tyger och en trivsam planering ökar sinnesnärvaron. Vi arbetar mycket med fritt material, material som inte har ett bestämt ändamål.
Genom att barnen själva tidigt få ta ansvar över de material som finns tillgängligt växer barnets kompetens även hur materialet ska skötas. Men också vilka möjligheter det erbjuder.
Varje material har sitt eget uttryckssätt och alternativen och blir oändliga då det även står i relation till det enskilda barnets kompetens.
Ljus ger en mängd upptäcker och aha upplevelser. Med hjälp av bland annat ljusbord, overheader, ljus kuber, ficklampor och reflexer så skapar vi skuggor, reflektioner och transformeringar.
Tillsammans med barnen utforskar vi och lär om ljus och dess möjligheter
Byggrummet är en demokratisk mötesplats, ett sätt för förhandling. Det finns så många uttryckssätt och möjligheter i bygg och konstruktion.
Det handlar även om bild och skapande, estetik och geometri, matematik och språk, empati, delaktighet och förhållningssätt. Det handlar om lek.
En stor del av Reggio Emilia filosofin är arbetet med de 100 språken.
Med de 100 språken avses alla de olika uttryckssätt som vi använder oss av för att utforska, experimentera, prova på och upptäcka.
I vår ateljé arbetar barnen med att utforska de estetiska språken inom allt från måleri, tecknande, skapande med lera, teknik,dans, musik, teater och konstruktion.