VI ÄR ORGINALET " FÖRSKOLAN GLÄNTAN " I SVERIGE SEDAN 1994 SOM FLER OCH FLER VÄLJER ATT KOPIERA, PGA VÅRT STORA KUNNANDE........................................VI HAR MER ÄN 20 ÅRS ERFARENHET AV REGGIO EMILIA PEDAGOGIKEN ……………………….VI HAR ÄVEN FÖRELÄSNINGAR………………..

Förmodligen den bästa privata Reggio Emilia inspirerade förskolan i Stockholm
   
Snabbaste och enklaste sättet att ställa ert barn i vårt kösystem.......KLICKA HÄR!

>> BILDSPEL
 
>> STUDIEBESÖK
>> ANSÖKAN OM FÖRSKOLEPLATS
>> VÅRT KÖSYTEM
>> LEDIGA JOBB
 
TERAPIHUND
>> DJURENS BETYDELSE FÖR BARNS LÄRANDE
 
FAKTA OM OSS
>> OM OSS
>> PEDAGOGER
>> VÄGBESKRIVNING
 
VAD ÄR REGGIO EMILIA?
>> HISTORIK
>> PEDAGOGIK
 
 
VERKSAMHETEN
>> VÅRT MÅL
>> DOKUMENTATION
>> PORTFOLIO
>> PROJEKT
>> VÄRDEGRUND
>> MILJÖ
>> BARN & SPRÅK
>> FÖRÄLDRAR &  DELAKTIGHET
>> KVALITETSSÄKRING
>> LIKABEHANDLINGSPLAN
>> RIKTLINJER VID SJUKDOM
>> VÅR MAT
 
 
ÖVRIGT
>> LEDIGA JOBB
>> AVGIFTER
>> KONTAKTA OSS
 
 
FÖRÄLDRARSIDAN
>> LOGGA IN HÄR!
 
Förskolan Gläntan  AB ®
Frösätrabacken 7 C - 127 37 Skärholmen
Tel.08-88 84 11

info@forskolan-glantan.se
 
Rapportera eventuella fel på sidan till
webmaster@forskolan-glantan.se
 
 
Copyright © 2016 Förskolan Gläntan ® AB,
Samtliga rättigheter förbehålles.
 

 

DOKUMENTATION

Via en pedagogisk dokumentation har vi möjligheter att se barnet på nytt – om och om i gen. Vi tänker, lyssnar och ifrågasätter i en gemensam reflektion kring det vi ser och hör.
Vi synliggör våra teorier och hypoteser ifrågasätter dem och skapar nya. Genom dokumentationen gör vi oss synliga för oss själva. Samtidigt använder vi dokumentation så att vi gör barnet synligt för sig själv.
Vi gör också barnen synliga utåt mot föräldrarna och andra.
På det viset gör vi oss själva och vår gemensamma kultur på förskolan synlig.
Barnet blir ett subjekt för oss vuxna när vi låter barnet få ansvar och makt över sina egna tankar och den verklighet som de kan påverka.

Pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg fungerar både som underlag för fortbildning, arbetsutveckling, föräldrasamarbete och utvärdering. Vad dokumentationen kan göra är att fortlöpande ge oss information om, Vilket förhållningssätt har vi till barn, kollegor, lärande eller till barnens familj?

Vad är jag för pedagog i det här arbetet med barnen?

Var står jag/vi just nu?

Samtidigt ger dokumentationen svar på vad barn kan, hur barn tänker och hur det lär sig.
Det innebär att även pedagogen ges kunskap att gå in i en läroprocess.
Dokumentationens viktigaste uppgift är att synliggöra barnen som rika, kompetenta och aktivt kunskapsskapande subjekt, samt utgör utgångspunkten för barns fortsatta utforskande och kunskapsskapande.

Dokumentationen presenterar vi i form av utställningar väl synligt för barnen, föräldrar och andra besökande. Det enskilda barnet förstår att vi värdesätter och respekterar dess försök att lära sig och förstå mer av sig själv och sin omvärld, när barnets tankar och handlingar så omsorgsfullt tas till vara och oavbrutet sätter nya spår på väggarna. Vi gör det på ett tydligt och informativt och estetiskt sätt, så att barnen delar med sig av sin egen läroprocess och av sina kamraters.

Dokumentationen i miljön skapar gemensamma minnen som barnen kan återvända till.
Den skapar en gemenskap och stolthet över det vi tillsammans åstadkommer.
Föräldrarna får en möjlighet att följa vad barnen gör på vår förskola. De får möjligheter att upptäcka nya sidor hos sitt barn.

Varje barn har ett eget fotoalbum som vi sätter in kort från deras vardag på förskolan. Albumet får de med sig den dagen de slutar på Gläntan.
Barnen har också en ”Min bok” där vi sätter in min egen berättelse (en berättelse om barnet som föräldrarna skriver när de börjar hos oss). Vi sätter in inskolningsdokumentation, ett urval av dokumentationer, projekt, kort vi tagit under året, teckningar och målningar mm.
Även denna får barnen med sig när de slutar som ett minne från åren på Gläntan.

 

            
 
 
 
 

 

 

nano